Nu har jag en diagnos!

Vilken händelserik dag det varit. Undersökning och en fastställd diagnos - tack! Och allt var inte så jobbigt som jag räknade med. Kanske därför det inte var så jobbigt??!!
Var ju som sagt lite orolig för undersökning men en trevlig och väldigt snäll sköterska lugnade mig lite. Han tog upp alla funderingar man haft i huvudet och sa att det var helt normalt. Även läkare och övriga personal som var med var helt underbara.
Härliga Björn som läkaren hette kunde i allafall ge mig en diagnos. Ett namn på mitt problem. Proktit! Eller Ulcerös kolit. Mitt problem sitter i ändtarmen och om man har Ulcerös kan det gå upp i tjocktarmen. Så med andra ord har jag en Inflamatorisk tarmsjukdom.

När man hör det tänker man på livslång sjukdomsperiod och inget som helt går att bota. Och så är det, jag kommer alltid att få leva med mina besvär men jag kommer inte jämt att ha besvär. Periodvis kommer jag att vara helt symtomfri. Och hur länge perioderna varar varierar från person till person. Vissa går det flera år mellan symtomen medans andra får känningar flera gånger under året.
Med behandling så lever man ett helt normalt liv. Och man märker inte av sina problem. Och som jag förstår det så behöver man bara behandling när man har problem.
Så imorgon kommer jag att påbörja min 4 veckor långa behandling. Och om det funkar som det ska, så borde jag vara bra efter 2 veckor. Så nu håller vi tummarna för det!

Dags för lite lunch och sen ska jag försöka att vila lite. Blir nog att läsa på lite mer på nätet också =) Kul att se att det man läser verkligen stämmer in i minsta detalj på mina problem.
På återseende mina vänner!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback