Musselsoppa med vitlöksbröd

 
Smaken av sommar är nog skaldjur. Spelar ingen roll vilka, bara det smakar hav =)
 
Igår handlade jag färska blåmusslor. Just nu är dom ganska billiga, 40 kr för ett nät. Ska man göra musselsoppa anser jag bara att det är färska som gäller. Frysta eller ännu värre, på burk går helt bort.
Det är inte så mycket jobb. Lite skrubb, knackning och sköljning och sen är man igång ;-) Fast jag ska erkänna att jag inte tycker om att göra rent dom. Livrädd att dom ska nypa mig när dom stänger sig =) Så här hemma fixar min man den biten.
 
Finns säkert hundra olika recept på denna soppa men jag gör min ganska enkel. Här får ni mitt och jag hoppas att ni testar att göra den =)
 
* 1 nät färska musslor
* 1 msk olivolja
* 1 msk smör
* 2,5 dl vitt vin (INGET matlagningsvin!!!)
* 3 dl vispgrädde
* 2 gula lökar
* 2 vitlöksklyftor
* persilja
* salt & peppar
 
Börja med att skrubba musslorna i kallt vatten. När ni rengjort dom knacka och se så dom stänger sig. Om inte så kasta, det gäller även skadade musslor. Skölj sedan i kallt vatten.
 
Hacka 2 gula lökar och 2 vitlökar fint. Stek på dom i smör och olivolja i en kastrull. Går även att utesluta den ena om man inte gillar den andra =)
Häll sedan i musslorna och häll på vinet. På med lock och koka i några minuter. När alla musslor öppnat sig ta upp dom med en hålslev. Finns det stängda så kastar ni dom.
Sen är det bara att hälla i grädden och låta det småkoka en stund. Salta pch peppra efter smak.
Sista häller jag tillbaka musslorna och hackar persilja som jag strör över. Klart för servering =)
 
Hoppas att ni testar den sommriga soppa. En rejäl smak av havet ;-)
 
Hemmagjorda vitlöksbröd gör rätten komplett.
 
Vill man ha soppan som förrätt skippar man vitlöksbröden. Jag tycker att dom hjälper till att mätta. Men soppan funkar lika bra att ha som förrätt som varmrätt =)
 
Lycka till bloggisar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback