Vitlök & örtlax i ugn

I torsdags gjorde vi en sådan god lax i ugn. Måste bara dela med mig av receptet. Så gamla kollegan från Mjölby inte behöver komma över på middag för att äta den, utan kan laga den själv ;-)
 
 
4 st laxfileèr
1 burk philadelphia vitlök/örter
0,5 l vispgrädde
100 g färska eller frysta räkor
1 knippe färsk dill
färsk bladspenat
1 fiskbuljongtärning
salt och peppar
 
Gör så här:
Lägg laxen i en ungsfast form och salta och peppra. Blanda vispgrädden och philadelphiaosten och höll över laxen. Smula sönder buljontärningen och in i ugnen på 200 grader i ca 20 min.
 
Sista minutrarna lägger ni på räkorna, är det frysta tar det lite längre för dom att bli klara.
Dela laxen och kolla så den är klar. Det beror helt på hur stora fileèr man har men mellan 15-25 min. Precis före servering lägg på dill och bladspenat. Servera sedan med ris eller potatis. Vi valde ris då jag inte är så förtjust i vinterpotatisen =)
 
Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback