Vågad dykning

Har redan tagit med mig datorn in i sängen och krypit ner. Skönt med tidiga kvällar i sängen!
Men just nu så trivs jag så otroligt bra i vårat sovrum. Det blev så mycket mer inbjudande sen vi gjorde om. Och när det känns så vill man spendera tid där. Sovrummet är ju inte enbart till för att sova i =)
För mig är det en plats för avkoppling, fundering, avslappning, återhämtning och mys ;-) Jag hämtar otroligt mycket energi och kraft här. Genom att bara läsa och vara själv för en stund gör underverk. Ofta som jag går in och lägger mig i sängen innan älsklingen. Men jag tycker bara det är skönt. En stund för mig själv om dagen gör bara gott.

Idag var det babysim, otroligt kul. Melle vet precis vad som väntar när vi går inn genom porten till badet. Hela han blir som en ål som bara vill in till bassängen. Att duscha innan vill han inte. Det ska bara krypas mot dörren som leder till poolen. Så lite protest blir det alltid innan han får på sig badbyxorna. Men när vi väl kommer in till poolen blir han lugn. Han stirrar på vattnet och vet att snart så får han komma i.
Är så kul att se hur han faktiskt har utvecklats sen vi började simma. Han har alltid gillat vatten men nu har han förstått att man kan göra saker i vattnet. Man kan sparka med armar och ben. Bubbla med munnen i vattnet men även att man kan slappna av.
När vi började var han väldigt rädd att sitta på kanten och glida ner i vattnet. Han blev väldigt rädd efter att han dök på näsan från soffan. Gick inte att sätta honom på bordet och hålla i honom. Stackarn blev nästan panikslagen.
Men dom senaste gångerna har han blivit mindre rädd. Och nu hoppar han ner i armarna på mig. Inga problem om det stänker vatten i ansiktet eller att han tillochmed får lite av ansiktet i vattnet. Den lyckan som jag känner då är underbar!
Idag fick han även prova på att glida på mage ner i vattnet från en rutchkana. Inga problem att komma med ansiktet lite under vattnet. Han litar på mig och vet att jag inte kommer låta något hända! Jag gör inget som jag vet att han inte är redo för.

Man märker att det finns dom föräldrar som måste låta deras barn göra allt. Även om dom blir ledsna och skriker så ska dom ändå prova lite till. Istället för att då strunta i det och kanske göra ett nytt försök nästa gång så fortsätter dom. Jag tycker inte det är rätt. Det skapar en rädsla hos barnet och som kanske istället gör att dom uppfattar vattnet som något farligt.
Jag känner Melle så pass att jag vet precis vad han är redo för. Förra veckan fick man testa att rulla i sitt barn på mage från en rund flytgrej. Alla var där med sina barn men jag kände att det var inget som jag ville utsätta Melvin för. Han hade inte tyckt om det, så varför skrämma upp honom!?
Men det är nog typiskt föräldrar i grupp. Man måste visa upp sitt barn som att det är bäst. Man måste vara någon i gruppen. Att mitt barn är SÅ speciellt! Och ja, allas barn ÄR speciella men det betyder inte att vi måste utsätta dom för allting. Varför inte bara leka och ha det skoj i vattnet med armpuffar, en spegel eller bara en liten boll??!! Förstår mig inte på sådana föräldrar som hela tiden måste hävda sig och sitt/sina barn.

Kanske hamnade helt från ämnet men det jag vill säga är att man måste "koppla" bort alla andra. Inte hela tiden jämföra sig med alla. Våra barn är speciella på sitt eget sätt och det går inte att jämföra Melle med någon annan. Han är den han är. Och jag försöker inte tro att jag är en bättre förälder än någon annan. Men jag är den bästa föräldern för Melvin, ingen känner honom bättre än jag.

Kom gärna med era åsikter om ämnet!

Nej nu ska jag runda av innan det här inlägget blir för långt och uttjatat. Ska ladda för skidorna som börjar om ca 1 timme. Kul att se Kalla ta Sveriges första guld. Man kan aldrig vara säker på att få medalj i ett OS men nu gick det vägen =)
Njut av kvällen!


Kommentarer
Svägerskan säger:

Håller helt med dig Lisa! Våra barn är fina individer som vi måste vårda, inte ha som uppvisningsmaterial. Helt rätt i dina ord!!



Pussa blötdjuret från oss!!

2010-02-15 | 22:24:10
Bloggadress: http://minigustafsson.blogg.se/
Angelica säger:

Bra skrivet! Och det är så rätt... jag gör inget "mot" Aimee som jag inte vet att hon skulle gilla ellerk lara av. Och om hon testar något nytt som hon inte tycker om, då slutar vi.

Många tjatar på oss att "träna" henne på att ligga på mage och krypa, men hon bara gråter... och allt har ju sin tid. eller hur?



Du gör helt rätt! Finns ingen som känner er son bättre än er. INGEN!!

2010-02-16 | 13:05:28
Bloggadress: http://aimeesmom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback