Lax & sparrispaj

God kväll!

Härligt väder vi har haft idag, lite regn, sol och snö. Ja det är ett försenat aprilväder som dragit in ;-) Känns tryggt att veta att det ska bli varmt till helgen. Lite tråkigt att jobba hela helgen men jag får nog njuta någon dag när jag är ledig. Kommer komma massor av härliga dagar, sommaren är ju bara runt hörnet =)

Ikväll gjorde jag en av dom godaste pajerna jag ätit på länge. Brukar ofta bli skaldjurspaj här hemma men idag slog vi till på en riktigt vårpaj. Färsk sparris och kallrökt lax, mycket lyckad kombo.
Äggstanningen är gjorde på grädde och ingen mjölk. Så den kanske inte är något för ni som passar er för vad ni äter. Brukar själv göra på mjölk men from nu blir det grädde. Det smakar SÅ mycket mer och mättar bättre!
Var lite orolig för att pajskalet skulle bli misslyckat då jag verkligen inte kan göra pajskal. Hur jag än följer ett recept blir det bara pannkaka. Skulle gentligen kavlat ut den här degen men jag kunde knappt trycka ut den i formen. Sprack och ville inte hålla ihop. Men det blev riktigt lyckat ändå, knaprigt och inte alls degit =D


Den blev något mörk men det är pga att den fick stå i ugnen medan vi åkte och hämta pappa hos J.

Till pajen måste man ha en kall god sås. Blev en klassiker, romsås med egenodlad gräslök ;-)

På pajen lade jag sparristopparna och två kokta ägg. Var pricken över i med sparrisen. Kokade dom i 1 min så dom blev krispiga. Gott med lite tuggmotstånd.
Självklart ska ni få receptet så ni själva kan testa, kanske redan nu till helgen!!?? =)

Pajdegen:
  • 100 g smö
  • 3 dl mjöl
  • 2-3 msk vatten
Blanda allt i en matbredare. Kavla eller tryck ut degen i en pajform på ca 25 cm i diameter.
Nagga med en gaffel och ställ kallt i kylen i 20 min. Sen gräddar ni pajen i 175 grader i 10 min.

Fyllning:
  • 100 g kallrökt lax
  • 200 g färsk sprris
  • 1 dl riven västerbottenost. Funkar även med prästost, var den vi hade hemma =)
Skär laxen i småbitar. Dela sparrisen i småbitar men se till att knoppbiten är lite större.
Koka upp saltat vatten och lägg ner sparrisen i 1 min.
Lägg sparrisen, inte knopparna i det förgräddade skalet tillsammans med lax och ost. Sen häller ni över äggstanningen.

Äggstanning:
  • 3 ägg
  • 3 dl grädde
  • 1 tsk skalt
  • 1 krm vitpeppar
Sen gräddar ni pajen i 175 grader i ca 30 min.
Lägg sedan två kokta delade ägg och sparristopparna på pajen. Går även att ha lite kallrökt lax.

Smaklig måltid =)

Romsås:
  • 3 dl gräddfil
  • 1 burk stenbitsrom
  • Gräslök
  • 1 krm salt
Dags att stänga datorn och titta på fotbollen. Blir en tidig kväll i sängen då jag ska jobba extra mellan 7-12 imorgon. Lagom pass och så kommer jag hem till lunchen =D

Ha en FAB kväll och håller tummarna för att vi vaknar upp till en vårmorgon imorgon!
KRAMAR.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback