Baka liten vit kaka

 
Till eftermiddagens gäster har vi bakat en vit kladdkaka. Hela hemmet doftar ljuvligt just nu =) Varför finns det inte rumsdofter att köpa med nybakat doft?? Skulle lätt köpa och ha hemma =)
 
Jag hoppas nu att kakan blev bra. Har aldrig gjort en med vit choklad i tidigare. Ser mycket godare ut än vanlig. Och smeten var liiite godare med ;-) Till den kommer jag servera lite lättvispad grädde. Denna fika blir bra för diabetikerna...eller inte =)
 
Ger er receptet så kan ni själva baka den!
 
♥ 100 g smör
♥ 100 g vit choklad
♥ 2 ägg
♥ 2 dl socker
♥ 2 tsk vaniljsocker
♥ 2 1/2 dl vetemjöl
 
1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt
2. Smält smöret och blanda i chokladen. Blanda sedan ner det i smeten.
3. Rör ner vetemjölet
4. Häll smeten i en smord form. Det går att använda vanilj form eller en med löstagbara kanter.
5. Baka i ugnen i 15-20 min i 200 grader.
6. Puddra sedan över med florsocker och lite bär.
 
Tiden i ugnen får man själv välja. Vill man ha den mer kladdig tar man ut efter 15 min. Vill man ha den mer "satt" väljer man 20 min =) Jag valde att ta ut min efter nästan 20 min. Eftersom det är första gången jag gör den kan det hända att den får vara inne lite mindre nästa gång =)
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback