Godaste & underligaste såsen..

Förra året fick vi smaka en sås hemma hos våra vänner. En tunn sådan, nästan som en balamvinäger. Skillnaden är att denna inte smakar vinäger =)
 
Namnet på den vet vi inte riktigt. Utan vi har valt att döpa den till Mr Chengsås =)
 
Användningsområde är lite oklart, skulle gissa på någon slags flytande buljong. Smaken är salt med lite sötma. Samtidigt finns det en syrlighet. Jättekonstigt! Smakar inte som soja eller sötsursås. Går verkligen inte att föklara men den är ljuvlig att ha på det mesta eller i det mesta =)
Vi har den mycket på sallad. I olika grytor och i marinader. Den är fantastisk till allt. Och nu fick vi påfyllnad! Lööke hade hittat en flaska i modell stor. Förra vi fick var mindre och gick åt ganska snabbt. Nu ska vi nog klara oss ett tag. Tänka sig vilka vänner man har som överraskar med att köpa sås till en ;-)
 
Denna flaska är inget man hittar i dom vanliga matbutikerna. Men eftersom Lööke jobbar i närheten av dom mer exotiska butikerna hittar han allt =)
 
 
 

Kommentarer
sofie säger:

Det är en köttbuljong. Har för mig att johan sagt de..
Hur vart kakan sen? Sugen på att testa jag med.
Ses imorgon vännen :)
Puss

2013-01-14 | 09:08:45
Karin säger:

Det är inte buljong utan en "flytande krydda". Min släkt kommer från tyskland och vi har haft den där sedan jag var liten. Testa på äggröra och i soppa! Supergott!

2013-01-14 | 10:32:30
sofie säger:

Nu vet vi exakt vad de är vi stoppar i oss, tack ;)

2013-01-14 | 12:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback